Nu de puține ori ne regăsim în diferite piese de teatru, filme sau melodii. Empatizăm atât de puternic cu personajele sau mesajele care trezesc ceva în noi încât avem impresia că filmul sau piesa este despre noi. Ne simțim înțeleși, emoțiile pe care le trăim sunt normalizate pentru că vedem că nu suntem singurii care trec printr-o experiență anume.
Teatrul nu este doar despre divertisment. Artele spectacolului aduc în lumina publicului situații dintre cele mai diverse. La fel cum se întâmplă cu toate formele de artă. Sunt menite să trezească în noi emoții și conștientizări. Actorii pot exprima în locul nostru ceea ce nouă ne este greu să punem în cuvinte.
Ne-am dorit ca Theatre Acting Club să fie mai mult decât un loc în care cursanții să aibă parte de clasicele tehnici de teatru. Nu am vrut piese clasice sau moderne pentru experiența copiilor, ci am vrut piese proprii, care să îi definească pe cei care vin la noi. Nu vrem să facem actori profesioniști din cursanții noștri, ci vrem să îi lăsăm să își găsească vocea proprie prin care își pot exprima trăirile interioare, altfel de cursuri de teatru pentru copii.
Sunt piese de teatru în engleză, scrise de Marius, care au ca punct comun diverse situații legate în mod direct de viața reală. Și tocmai prin pretextul jocului, copiii pot acționa diferit, în moduri noi. Jocul este o modalitate primară prin care copiii explorează lumea din jurul lor. Observ o ușurință cu care generațiile noi își identifică emoțiile, în schimb greutatea a de înțelege de ce apar și ce să fac cu ele este prezentă și specifică existenței umane. Aici intervenim noi. Prin tehnica pe care am dezvoltat-o în cei aproape 9 ani de T.A.C., îi ajutăm pe copii să creeze povești din viața lor și să înțeleagă prin joc istoria emoțiilor lor.
Printr-un anume personaj creat de ei, cursanții iau distanță de viața reală și experimentează rolul de observator. Acest rol de observator este mult exersat în ședințele de psihoterapie și, atunci când nu ai practica exercițiului, efortul pe care un client aflat în terapie îl depune este considerabil. Să exersezi rolul de observator de la vârste mici este esențial în dezvoltarea personală a copiilor.
Din acest motiv, Theatre Acting Club se află la granița dintre cursurile clasice de teatru și psihodramă, o abordare terapeutică, fără a merge însă în profunzimea unor probleme de natură personală. T.A.C. este despre dezvoltarea personală a copiilor și adolescenților printr-o formă prietenoasă axată pe relaxare, educare, învățare, colaborare și socializare. Le permite cursanților să dobândească o perspectivă asupra rolurilor și acțiunilor din viața curentă învățând noi alternative.
Spațiul sigur le permite copiilor și adolescenților de la cursurile noastre să încerce personaje pozitive sau negative fără a experimenta în mod direct și riscurile asociate acolo unde există. Viața nu este doar despre ce mi se întâmplă mie minunat, ci este despre experiențe de toate felurile. Și asta au nevoie copiii să înțeleagă. O nevoie pe care și-o exprimă prin personajul creat de ei. Pentru că exprimarea emoțiilor e mai ușoară atunci când ai un personaj care vorbește pentru tine.
Noi nu știm întotdeauna de ce un copil și-a ales un anume personaj, dar părinții copiilor pot face legătura. Uneori, personajele create de copii sunt proiecții ale gândurilor lor, emoțiilor pe care le trăiesc sau a unor întâmplări pe care vor sau au nevoie să le înțeleagă și din alte perspective. Alteori personajele reflectă calitățile cursanților și nevoia lor de apreciere sau exersare a acestor calități.
Ca să întăresc printr-un exemplu mă voi gândi la un cursant care își alege un personaj timorat. În realitate, cursantul este o fire veselă, prietenoasă, îndrăzneță și super sociabilă. Pot exista mai multe motive pentru care cursantul își alege acest personaj timorat. Las câteva: fie are în clasă sau în grupul de prieteni o persoană timorată și vrea să înțeleagă mai bine natura ei, fie într-o situație nouă pentru el nu a știut cum să gestioneze stânjeneala pe care a experimentat-o și acum are nevoie de acest personaj cu ajutorul căruia fie să repună în scenă acel moment ca să-l proceseze mai bine, fie să recreeze acel moment așa cum ar fi avut realmente nevoie.
Este fascinant să descoperi lumea interioară a copilului tău privind la piesa de teatru în engleză și încercând să înțelegi personajul pe care copilul tău l-a creat să-l joace. Părinții de adolescenți, și nu doar, cunosc foarte bine sentimentul de neputință pe care îl au atunci când nu vorbesc același “limbaj emoțional” cu al copilului lor.
În acest context, mi se pare important să punctez că T.A.C. nu este doar despre copil, ci și despre părinte. Și părinții beneficiază ca urmare a cursurilor de teatru la care copiii lor participă. Discuțiile pe care le puteți deschide pe baza personajului ales sau progreselor pe care le puteți vedea la copiii voștri de la un spectacol la altul sunt portițe de conectare cu ei. Au nevoie să fie apreciați, susținuți, încurajați, înțeleși și mai ales acceptați. Fiți curioși, dragi părinți, la ce își doresc copiii să vă comunice prin personajul creat în cadrul cursurilor T.A.C.
Articol semnat de Evelina Smîntînă, psiholog clinician și co-fondator Theatre Acting Club.