fbpx

Altfel de cursuri de teatru pentru copii – de la idee la spectacol

Îţi plac provocările? Intră cu noi în joc şi lasă-ţi imaginaţia să creeze. Pentru o clipă poţi simţi că faci parte dintre tinerii noştri actori de la cursurile de teatru pentru copii şi adolescenţi.

Iată ce ai de făcut: gândeşte-te la un personaj. Creionează-ţi cât mai detaliat personajul: vârstă, profesie, preferinţe, temeri, scopuri etc. Plasează-l într-o locaţie şi alege o tematică. Una singură, chiar dacă tentaţia de a alege mai multe este mare. Tema aleasă va deveni intriga următoarei piese de teatru în engleză în care chiar tu poţi da naştere personajului imaginat.

Evident, poţi continua să îţi imaginezi întreaga poveste sau poţi citi în continuare să afli mai multe despre cum, la Theatre Acting Club, creăm un spectacol de la zero.

Cu mulţi ani în urmă am visat la un club de teatru pentru copii în care cursanţii să nu mai imite, ci să creeze, să îşi pună şi ei amprenta în spectacolul final. Asta după multiple experienţe în care am văzut copii dezamăgiţi de rolurile primite, de glumiţe contextuale care nu se potrivesc cu cultura noastră sau cu poveşti mult prea greu de dus pentru vârsta cursanţilor. Prea mult s-a pus accentul pe performanţă şi nu pe dezvoltarea copilului ca individ.

Noi nu ne dorim să scoatem actori profesionişti din generaţiile cu care lucrăm, vrem doar să le oferim cursanţilor noştri un spaţiu sigur de exprimare. Mai clar, Theatre Acting Club înseamnă o experienţă unică prin care îi încurajăm pe copii şi adolescenţi să dea voce creativităţii atât de specifică vârstei.

Într-un studiu recent, care urmăreşte beneficiile participării în timp la cursurile de teatru pentru copii şi adolescenţi, au fost intervievaţi peste 200 de participanţi. S-a constatat că cei care au participat pe o perioadă de doi sau mai mulţi ani, au înregistrat nivele ridicate în ceea ce priveşte fluenţa, flexibilitatea, originalitatea şi auto-percepţia asupra creativităţii.

Şi ştim cu toţii că piaţa muncii se îndreaptă şi se dezoltă spre inovaţie. Adică este nevoie de oameni creativi, oameni care au curaj să îşi expună şi să îşi susţină ideile, oameni care vin cu iniţiativă.

În sala de curs tinerii noştri actori participă în mod direct la crearea spectacolului de teatru în engleză. Poate părea paradoxal cum doar după 10 şedinţe ei urcă pe scena unui teatru partener pentru a-şi susţine reprezentaţia. Cum se ajunge aici? Cu îndrumare, profesionalism (adică tehnici faine şi experienţă de peste 10 ani) şi muuuuultă răbdare din partea lui Marius.

Cum este organizat un modul de 10 cursuri de teatru pentru copii şi adolescenţi?

Primele şedinţe sunt conturate în jurul conceptului de echipă. În teatru este foarte important să îţi protejezi partenerul. Tot acum punem accentul pe jocurile de cunoaştere şi conturarea personajelor. Fiecare copil este responsabil de personajul pe care şi-l creează. La fel ca-n jocul nostru de la începutul articolului.

Odată personajele alese, este conturată piesa de teatru după o şedinţă (sau două) de brainstorming. Am ajuns la etapa de colaborare, de creaţie colectivă în care fiecare cursant vine cu idei şi propuneri. Mai apoi, Marius începe să scrie scenariul în acord cu ideile propuse în timpul cursurilor. Asta nu înseamnă că tinerii actori nu pot interveni peste scenariu.

Iată cum un concept care poate părea simplu, aduce unicitate cu fiecare sesiune a cursurilor de teatru în engleză, an de an. Pentru toţi cei implicaţi în programul nostru de teatru pentru copii există posibilităţi infinite de creaţie. Copiii au nevoie să fie auziţi, ascultaţi, luaţi în seamă de adulţi, astfel puterea este la ei şi îşi pot manifesta intuiţia, spontaneitatea. Îşi pot exprima şi domoli temerile. De-a lungul timpului am strâns peste 35 de scenarii unice, jucate o singură dată, abordând printre cele mai diferite teme: de la relaţia cu prietenii, la relaţia cu părinţii, la sensul vieţii şi lupta dintre bine şi rău.

Scopul nostru este să promovăm atitudini proactive, încurajând participarea activă şi dezvoltând abilitatea de a face faţă oricăror circumstanţe cu care copiii şi adolescenţii s-ar putea confrunta.

Ah, şi să nu uităm de engleză. Nu evaluăm, nu punem note. Încurajăm conversaţiile libere şi corectăm fără să fim intruzivi.

Share this post: